Kylling med øl i røv på grill

Opskrift kylling på dåse, øl i røv kylling, kylling med øldåse, pip på dåse

Ingredienser
1 fritgående kylling
1 dåse øl
1-2 æbler
Friske krydderurter (rosmarin, timian…)
1 tsk. Paprika mild
½ tsk. Cayenne peber
Salt og peber

Har vi ikke alle prøvet at falde i søvn efter en druktur og så vogne op med bukserne nede og en ølflaske eller dåse langt op i røven. Hvad ens venner ikke kan finde på, når man forsvarsløs ligger i koma med 2,5 promille i blodet. Naturligvis griner man med vennerne, der kommer jo ikke noget godt ud af, at blive sur. Faktisk kan der komme noget godt ud af det. Der var nemlig en fyr som hed Billy, eller var det Bob eller Woody, kan også være lige meget, han var i hvert fald en hillbilly fra Sydstaterne. Han vågnede ligeledes op med en øldåse i røven og sagde:

”What da hale is goin’ on here, I ain’t unnerstand nuthin’? Hell yeah, Aim to put that thing dreckly into chickns ass. Ain'tcha gote chikn better'n that un on grill.” 
 
Så hev han øldåsen, som stadig var halv fuld, ud af sin røv og stoppede den op i kyllingen, hvorefter han placerede den på grillen.
Og sådan opstod retten ”Kylling på dåse”. Ved ikke om det er sandt, det er noget jeg fik fortalt.

Der bliver diskuteret meget hvorvidt det er sundhedsskadelig. En dåse er jo ikke beregnet til madlavning og at lakken på dåsen kan afgive giftstoffer.


Jeg fik af min lillebror sådan en kyllingeholder i fødselsdagsgave. Kylling på dåse er åbenbart blevet så populær, at der kan købes grilludstyr til denne ret, så du undgår at din kylling får en Heineken tatovering på røven. Hos 10-4.dk har de noget lignende for 399,- kr.

 
Hæld øl i holderen og kom grønsager i bakken. Mariner kyllingen med krydderier, stop et par æbler med friske krydderurter eller andet op i røven og sæt den på potten.

Min kylling sad på potten mens jeg tændte grillen op. Den begyndte at kede sig, så den fik en avis at læse i.


Den skal ha indirekte varme så den ikke brænder på for neden. Når briketterne er glødende, trækkes kulbakkerne til siderne så den får indirekte varme og kyllingen placeres midt på grillen.


Så bare låg på og….. fu#k…. passer ikke, kyllingen fik låget lige på hatten. Heldigvis havde jeg ringen fra mit Weber rotisseri, så blev grillen 20cm højere og der var plads til kyllingen.
Det med temperatur og tid er altid lidt svært at justere. Temperaturen faldt fra 200°C til 170°C da ringen kom på og rumfanget blev større. Derfor fik den ca. 1½ time. Gi den hellere for meget end for lidt.

*oversættelse fra Hillbilly (sådan ca. da)

”Hvad helvede foregår der her, jeg forstår ingenting. Jeg kommer sku dåsen direkte i røven på kyllingen. Jeg får sku ikke kyllingen bedre på grillen end det her.”

2 kommentarer:

Pia 21. september 2014 kl. 09.46  

"Har vi ikke alle prøvet at falde i søvn efter en druktur og så vogne op med bukserne nede og en ølflaske eller dåse langt op i røven"... øh nej, det kan jeg ikke påstå, men et par sorte bandit-briller har jeg gået rundt med :-D

Jeg elsker kylling på "dåse"... er dog glad for, du vælger en kylling-holder, men det er en helt anden sag.

Er det muligt du kan fortælle mig, hvordan man får en helt sprød kylling på grillen... både på holder og rotesseri?? Skindet bliver sgu' aldrig, som jeg gerne vil have det.

Atter engang... tak for et billigt morgen-grin.
- Pia

Kokke Kongen 22. september 2014 kl. 21.47  

Hej Pia

Bandit-brillerne,hvad det nu må være, er til at foretrække frem for en dåse i numsen :)

Haha, jeg havde ikke kyllingen på rotisseri, jeg brugte kun den der sorte ring som følger med rotisserie, så grillen blev højere (se billedet) kyllingen sad stadig på potten :)

Gi kyllingen rigeligt med salt på skindet, og så godt med varme, så skal den nok blive sprød.

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP