Kyllingefrikadeller

Opskrift kyllingefrikadeller, frikadeller kylling, hakket kylling, fars.


 Ingredienser
500g hakket kylling
1 løg fint hakket
1 håndfuld havregryn
1 gulerod revet
1 æg
2 dl sødmælk
1 bundt persille
Peber og salt.
Margarine til stegning

Her er en dejlig sommeropskrift. Jeg foretrækker at lave frikadeller med hakket kylling frem for grisebasse. Synes godt nok jeg bliver lidt tung i sækken efter at have kværnet 500g gris. Min mave kan åbenbart bedre fordøje kylling. Kan sagtens æde ½Kg kyllingfrikadeller og efterfølgende gå til springgymnastik.

Som tilbehør lavede jeg en salat af gule beder. Skal nok komme med opskriften hvis jeg kan tage mig sammen. Men i første omgang får du opskriften på de luftig lette kyllingefrikadeller.


Ælt hele lortet godt sammen. Naturligvis ikke stegemargarinen. Håber du fik læst videre inden du blandede det hele sammen. Gider du ikke bruge fingrene, kan det hele også røres sammen i en blender. OBS, ikke alle blender kan klare opgaven. Jeg har selv en Kitchenaid blender, den har en funktion til dette formål.

Farsen skal være meget blød. Hvis du kan trille små runde boller med den, er farsen for sej. Lad farsen stå og trække lidt inden du klasker den på panden. Havregryn kan godt suge væden til sig, så lad den stå i 5 minutter og tjek så konsistensen. Evt. skal der suppleres med lidt mælk. Frikadellerne steges på en ikke alt for varm pande. Fordi farsen er så blød, formes frikadellerne bedst med en ske.

Ja, du kan bruge olie, men jeg foretrækker margarine som giver en bedre smag. Og nu er det jo kylling og ikke gris, så ikke noget hysteri omkring fedtstof. Frikadellerne skal kun brunes kort på hver side hvorefter de gennemsteges i ovnen ved 180°C i ca. 10-15 minutter.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP