Kartoffelmad Eksklusiv

Opskrift højtbelagt smørrebrød kartoffelmad

Ingredienser
1 hel skive rugbrød
Smør
1 salatblad (Lolla bionda, ærtesalat, friseé)
1 stor kogt kartoffel
Mayonnaise
1 radise
Salt og peber
Karse
Purløg
Rød skovsyre eller brøndkarse

Smørrebrød skal ikke kun se godt ud, men skal også være sundt og nærerigt. Jeg kan ikke fordrage en kedelig spegepølsemad og det ikke kun fordi den er røvkedeligt at se på. Spegepølsemadden har den særlige egenskab, at den vokser i min mund, hvorefter den suger al mundvæske til sig og udtørrer mundhulen. Dette medfører at synkerefleksen sættes ud af kraft, som derpå aktiverer nervesystemets brækcenter, som reflektorisk sender galle op til spegepølsen. En pærevælling af spegepølsemad og galle vælter ud af munden. Gylpen som nu ligger på den resterende spegepølsemad, får mig ikke til at spise mere.
Derfor får du denne lækre opskrift på en kartoffelmad-smørrebrød, så du ikke bliver udsat for en ubehagelig spegepølsemad experience.


Der er vel ikke så meget at forklare angående tilberedningen, bare du beligger brødet i den rækkefølge ingredienserne er listet op på. Det kræver bare lige en kogt kartoffel, men hvis man alligevel har et par tilovers fra den forrige dag, så lad være med at smide dem ud, det er det billigste pålæg du kan få fat i.
Hvad angår salatbladet, så lad være med at bruge icebergsalat. Det ser både kedeligt ud og smagen er trist. Brug krølsalat som fx Lolla bionda, ærtesalat eller friseé, det pynter ikke kun, men giver også fylde.


Pynt til sidst med karse, purløg, rød skovsyre eller brøndkarse. Rød skovsyre vokser i min have, men den holder du nallerne væk fra. Ikke mange supermarkeder har rød skovsyre. De større supermarkeder som har et stort udvalg af krydderurter eller enkelte grønthandlere har dem.

3 kommentarer:

Christina / TheBigMeowski 9. november 2014 kl. 12.10  

Uhm, kartoffelmad! Jeg elsker kartoffelmadder, men spiser dem kun om sommeren, hvor der er nye kartofler. Glæder mig allerede til næste sommer, når jeg ser din kartoffelmad. Den ser superlækker ud :)

Anonym,  4. september 2016 kl. 17.33  

"...ikke kun fordi den er røvkedeligt at se på. Spegepølsemadden har den særlige egenskab, at den vokser i min mund, hvorefter den suger al mundvæske til sig og udtørrer mundhulen. Dette medfører at synkerefleksen sættes ud af kraft, som derpå aktiverer nervesystemets brækcenter, som reflektorisk sender galle op til spegepølsen. En pærevælling af spegepølsemad og galle vælter ud af munden...."

:D Fedt beskrevet, jeg venter lige med at spise til kl 20 smth

Maja 3. maj 2017 kl. 10.13  

Goddag,
må jeg låne dit billede af kartoffelmaden til at illustrere en gør-det-selv smørrebrød opskrift? Websiden er detfynske.dk, hvor den vil ligge under opskrifter.
Kontakt mig gerne på masje@udviklingfyn.dk, hvis det er - jeg ved ikke, om jeg får notifikationer på svar på denne måde.

De bedste hilsner fra Maja.

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP