Cremet blomkålssuppe med sprødt bacon

Opskrift blomkålssuppe med bacon

Ingredienser
1 blomkålshoved
1 hakket løg
1-2 fed hvidløg, hakket
3-4 kartofler
1 klat smør
½ citron
2dl piskefløde
½L vand
1 terning hønsebouillon
2-3dl mælk
Salt og peber
1 tsk. estragon
150g bacon
Persille

Fik sku købt et blomkålshoved. Ved fandme ikke hvorfor. Må ha været et impulskøb. I kender sikkert til det, man er ude og handle, og lige pludselig bliver man lækkersulten på et stykke blomkål. Da jeg kom hjem, anede jeg bare ikke hvad jeg skulle stille op med det. Det lå vist 3 dage i køleskabet inden jeg fandt ud af det. Jeg fik studeret flere opskrifter på blomkålssuppe og blandede så disse ingredienser sammen. Opskriften er helt sikkert en gemmer, den skal helt sikkert laves en anden gang.

Skræl kartoflerne og skær dem i små stykker. Skær buketterne af blomkålen. En håndfuld små buketter gemmes og ligges til side.
Svits løget i smørret ved svag varme uden at det bliver brunt. Tilsæt kartoflerne, hvidløg, stokken fra blomkålen og de resterende blomkålsbuketter. Hæld vandet i så alt er dækket. Kom ikke salt i, det gør at kartoflerne bliver hårde, men vi er interesseret i at kartoflerne koger ud. Lad det simre i ca. ½ time.
Hæld fløde i og kør med en stavblender igennem suppedasen. Bliv ved indtil suppen går fra at være grumset til en cremet substans. Tilsæt mælk i den mængde indtil suppen har den rigtige konsistens. Kom de resterende små blomkålsbuketter i, kværn peber i suppen, tilsæt estragon og terningen hønsebouillon.Kan du ikke lide bearnaisesauce kan du åbenbart ikke lide estragon. Er dette tilfældet, så kom lidt mindre af det i eller undlad helt estragon i blomkålssuppen.
Lad suppen simre i 8-9 minutter indtil de små blomkålsbuketter er møre. Personligt kan jeg lide hvis de har lidt bid, og ikke er kogt ud til plplplllaaaadrrrr….
Smag suppen til med salt, tilsæt saften af ½ citron, pynt med frisk persille og server med sprødt ristet bacon og evt. et stykke baguette.

1 kommentarer:

Pia 13. oktober 2013 kl. 19.08  

Og du tog garanteret det største?? ;-D Det havde jeg sikkert gjort...

Har endnu ikke prøvet blomkålssuppe med estragon, men det skal afgjort prøves...

- Pia

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP