Lammekebab

Opskrift lammekebab, kebab med lam




Ingredienser
400g Hakket lammekød
2 Skalotteløg
2 Fed hvidløg
1 håndfuld Bredbladet persille
½ tsk. spidskommen
1 tsk. knuste korianderfrø
½ tsk. salt
Frisk kværnet peber
Bambusspyd

Havde i dag lyst til noget helt andet. Fandt så hakket lammekød i frysedisken hos Kvickly, og det er vist mere end et år siden jeg har købt hakket lammekød. Ind i kurven uden egentlig at vide hvad jeg skal stille op med det. I et af mine mange kogebøger fandt jeg så en opskrift på lammekebabs. De smager godt nok bedst på grillen, men selv om det er april måned, så er det sku kraftedeme endnu ikke grilvejr. Men en tur på panden efterfulgt af et ophold i ovnen med overvarme, blev de faktisk ret gode.

Hak skalotteløg og hvidløg meget fint. Hak ligeledes persillen fint. Bland alle ingredienser sammen og ælt farsen godt igennem.
Ifølge min kogebog skulle der fandeme en hel spsk. spidskommen i. Jeg ved godt, at smagen og duften af spidskommen minder meget om det vi kender fra kebabgrill. Men spidskommen lugter dæleme også af armsved, så ta den lige med ro. ½ tsk. må være rigeligt.
 Del farsen i 8 stk. og form dem runde. Læg bambusspyddene i vand. Ta et bambusspyd og stik det igennem farsbollen. Tryk nu farsbollen til en pølse, så det ligner en kødslikkepind. 
Kom lidt olie på en pande og steg 3-4 kebabspyd ad gangen. Jeg klippede ca. 4 cm af bambusspyddene så de kunne ligge i panden. Sørg for at panden er godt varm så kebabene får en stegeskorpe. Læg dem i et ovnfast fad og gi dem yderligere 10 til 15 minutter i ovnen ved 200°C. Jeg skruede lidt op for grillen, men pas på at de ikke bliver sorte i ovnen.

Lammekebab kan serveres med couscous, linser, grønsagscurry, hummus, indisk risret, Baba Ghanoush...

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP