Pulled Pork burger

Opskrift pulled pork burger


 
Ingredienser
2-3 Kg nakkefilet

Pulled Pork Rub
2 spsk. salt
1 spsk. brun farin
1 spsk. whisky
2 tsk. paprika,
1 tsk. knust koriander
1 tsk. cayennepeber
1 tsk. chili pulver

Barbecue sauce
2 spsk. brun farin
1 spsk. whisky
1 spsk. æbleeddike
5 spsk. ketchup
2-3 spsk. barbecue sauce med smokey flavor
1 tsk. knust koriander
½ tsk. chili pulver

Burgerboller
Salat
Tomater
agurk

Så fik jeg endelig taget mig sammen og lavet pulled pork. Det kræver en del planlægning, 2 dage for at være præcis. Jeg studerede en del opskrifter på pulled pork og lærte bl.a., at hvis det skal være helt efter bogen, så skal pulled pork laves på grillen. Den kan dog laves i ovnen, men du får så til gengæld ikke den røgede smag i kødet.
Nu bor jeg i lejlighed uden altan, så helt klart skulle den tilberedes i ovnen. Jeg kunne selvfølgelig tænde op for grillen ude i gården. Men pulled pork skal steges i mindst 12 timer, dvs. natten over hvis den skal spises om dagen. Hvis jeg ikke engang kan ha en barnevogn eller cykel stående i gården, hva fanden vil der da ske med en nakkefilet på en weber. Mindst to hjemløse vil have pisset på den og rotterne vil have spist halvdelen. Så det bliver i ovnen, basta.
 Pulled pork er baseret på en tilberedningsmetode, hvor kødet steges langsomt i lang tid på ca. 110ºC. Herved bliver kødet så mørt at det kan trækkes fra hinanden. Tilberedningsmetoden bliver brugt verden over, og der findes mange forskellige udgaver. Denne her pulled pork opskrift er typisk Amerikansk. Serveres dog i almindelighed med cole slaw, det er dog ikke lige efter min smag.
Tilebredningen er pisse nemt, kræver dog lidt planlægning i god tid.
 Den første dag gnides nakkefileten ind i pulled pork rubben (se ingredienserne). Den vikles godt ind i husholdningsfilm og ligger i køleskabet til dag nr. 2. Som sagt skal den have omkring 12-14 timer i ovnen. Så man skal lige regne ud hvornår man ønsker at spise sin pulled pork. Da jeg ønskede min omkring kl. 18.00, satte jeg mit vækkeur til kl.5.00 om natten. Vel at bemærke at det var natten fra lørdag til søndag, så det kræver en del viljestyrke.
 Fordelen ved ovnen frem for grillen er vist nok at temperaturen er nemmere at regulere. Hold temperaturen konstant på 110ºC. Midtertemperaturen på din nakkefilet skulle så gerne nå de 98ºC på 12-14 timer afhængig af hvor stort et stykke du har kastet ind i ovnen. Det er en vældig god ide at stikke et stegetermometer ind i kødet, så kan du holde øje med temperaturen mens den er i ovnen.
 Har den nået de omkring 100ºC skulle kødet gerne kunne trækkes i laser med en gaffel.

Barbecue sauce
Hvis du ønsker barbecue saucen som jeg har brugt, så gør du følgende; bland whisky, æbleeddike og brun farin sammen. Varm det i mikroovnen til farinen er opløst. Bland de andre ingredienser i og stil det på køl.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP