Sushi for dummies

Opskrift sushi, Maki sushi, Futomaki

Ingredienser
Til Ris
2 kopper sushi ris
2 ½ kop vand
3 spsk. riseddike
3 spsk. sukker
½ tsk. salt

Til Fyld
Laks (evt. røget)
Agurk eller avokado
Nori tang

Tilbehør
Soja
Wasabi
Syltede ingefær
Kaviar

At gå ud i byen og spise sushi kan edderfandme blive en dyr fornøjelse, især hvis running sushi erstattes med ens daglige madpakke. At tilberede sushi er faktisk nemmere end det ser ud til. Hvis du ikke har prøvet det før, så start med Nigiri sushi. Futomaki er vist nok den mest kendte og nemmeste sushi at starte med.

Start med at tilberede risen. Jeg har forfattet en grundig gennemgang af ris tilberedning under nigiri sushi, så det gider jeg ikke bruge tid på at forklare.
Futomaki indeholder typisk 2-3 slags fyld som oftest er laks, tun, agurk eller avokado. Er du bekymret over de små parasitter som kan forekommer i rå fisk, så kan du bruge røget laks eller hellefisk. Men hvis du i forvejen spiser sushi i byen, så har du sikkert allerede i forvejen alle mulige parasitter i dine tarme.
 Kom Nori tangpladen på bambusmåtten med den rå side opad, altså så den blanke side vender nedad. Kom en stor klat ris på tangpladen. Fordel risen i et lag på 1cm og dæk hele tangpladen bortset fra de øverste 2cm, som skal bruges til at lime rullen sammen. Det er en fordel at gøre hænderne våde når du arbejder med risen, det forhindrer at risen klistrer fast på fingrene. Pas på du ikke rører ved tangpladen med våde fingre, da den ellers klistrer fast på fingrene.
 Læg nu en strimmel fisk på risen. Ikke i midten men lidt længere nede. Placer grønsagerne lige over fisken, fx agurk, avokado, asparges… Nu skal den bare rulles sammen.
 Start med den nederste ende, ved hjælp af bambusmåtten. Den skal rulles fast og stramt. Hvis den bliver slatten, så falder den sammen og kan således ikke indføres i munden. Hvis det gentagne gange kikser, så må du indse at du ikke har talent, og at dine fingre udelukkende kan bruges til at klø dig i røven. Det betyder dog ikke, at du skal opgive dit sushiprojekt, der findes jo hjælpemidler som fx Sushi Bazooka. Ved du ikke hvad en Sushi Bazooka er!!! Rul indtil de sidste frie 2cm af nori pladen. De skal være fri for ris og fugtes med vand eller riseddike. Nu kan du lime den sammen, efter samme princip som et brevkuvert.
 Pres enderne sammen. Jeg plejer at skære enderne af, da de ikke ser så pæne ud. Hvis du selv skal spise sushien, så kan det være lige meget.
 Skær rullen i 6-8 stykker og læg dem med enden opad.
 Serveres med syltede ingefær og soja, evt. blandet med wasabi

2 kommentarer:

Pia 23. juli 2012 kl. 15.05  

Jeg har fået sushi en gang... og det var virkelig ikke nogen fornøjelse. Tanken om det rå fisk, fik mig til at knække mig :-(

De er jo flotte, så måske jeg skulle prøve mig frem med røget fisk...

Sophie,  25. juli 2012 kl. 09.48  

Syntes egentlig at det er en rigtig god opskrift. Jeg havde dog prøvet at lave hjemmelavet sushi én gang før, så var måske ikke helt nogen dummie, men meget tæt på.
Dog syntes jeg at det var en stor hjælp at kunne lave sine ris i en riskoger. Det er jo rimelig vigtig at have gode ris. Jeg har denne riskoger og tror ikke mit sushi ville blive helt så godt hvis ikke jeg havde den :) hihi

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP