Souvlaki

Opskrift souvlaki græsk grillspyd

Ingredienser
1 svinemørbrad
1 løg
1 peberfrugt
Saft af en citron
Olivenolie
Souvlaki krydderi *
Salt
peber

I Danmark spiser vi hotdogs. I Grækenland spiser de Souvlaki. Ja, det er den græske fastfood, så det er lige noget for dig. Oversat betyder Souvlaki ”lille spyd”. Og det er lige hvad det er, små grillspyd med enten svinekød, lammekød, kylling eller blandet. Jeg bruger altid svinemørbrad, det smager satans godt.

Skær mørbraden ud i ca. 1 cm tykke skiver. Kom dem i et fad. Hæld 4 spsk. olivenolie, citronsaften, krydderiblandingen samt salt og peber på kødet. Ælt alt godt sammen og lad det stå i køleskabet i mindst en time. Det kan også tilberedes dagen før.
Skær peberfrugt og løget ud i 1 cm tykke skiver. Nu skal det hele spydes op på enten træ- eller metalspyd. Læg kødet fladt på et skærebræt og skub spyddet forsigtigt gennem kødet uden at stikke nallerne. Dette gør du skiftevis med kød, peberfrugt og løg.
Nu skal de bare grilles. Og de bliver altså bedst på en grill. Hvis du nu ikke lige står og har en Weber-grill på din altan, så kan de også steges på en rillet pande. Steg dem meget varmt og kort på begge sider. De skulle gerne få en stribet stegeskorpe. For at være helt sikker, at de også er gennemstegte, gi dem lige en tur i ovnen. Jeg har prøvet at stege dem på en el-grill i mit køkken, men så gik røgalarmen i gang.
Jeg serverer dem altid med ovnstegte bådkartofler, græsk salat og tzatziki.


*Souvlaki krydderi er måske lidt svært at få fat i her i Danmark. Jeg købte mit på min sidste Kreta ferie. Jeg ved at ”Tiger” butikkerne har mange krydderier, bl.a. en græsk krydderi blanding. Har dog ikke selv prøvet den. Ellers må du selv blande en. Du skal bruge Oregano, paprika, basilikum, muskatnød og kommen.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP